Nowe tramwaje dla Torunia | www.torun.pl

Nowe tramwaje dla Torunia

Drogi, Inwestycje, Miasto, MZK
Publication date: 11 September 2014
Author: Sylwia Derengowska

Już 1 października 2014 r. PESA dostarczy do Torunia dwa nowe tramwaje. 11 września prezydent Torunia Michał Zaleski odwiedził bydgoski zakład, by obejrzeć postęp prac.

W lipcu 2013 r. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił przetarg na dostawę supernowoczesnych tramwajów. Wygrała go bydgoska fabryka PESA, która zaoferowała pojazdy za cenę 92,5 mln zł brutto. Zakup 12 tramwajów niskopodłogowych Swing jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach projektu "Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City". Będzie to 6 wagonów 3-członowych o długości 19 m, mieszczących do 123 osób (miejsc siedzących 25) i tyle samo 5-członowych o długości 30 m, w których zmieści się nawet 207 osób (miejsc siedzących 40).

18 grudnia 2013 r. MZK podpisało umowę na zakup nowego taboru.  W jej myśl pierwsze składy miały dotrzeć do Torunia rok od daty jej zawarcia, a więc pod koniec 2014 r. Ostatni tramwaj do końca września 2015 r. Tymczasem dwa tramwaje pojawią się w Toruniu już 1 października,  by po przejściu niezbędnych formalności już po kilku dniach wozić torunian oraz studentów, którzy właśnie zaczną nowy rok akademicki. Obiecał to prezydentowi Zaleskiemu prezes firmy PESA Tomasz Zaboklicki.

Pojazdy będą niskopodłogowe, wyposażone w wysuwaną rampę, przyjazne dla osób starszych, na wózkach inwalidzkich i dla matek z dziećmi. Kolorystyka wagonów została wybrana po konsultacjach z mieszkańcami. Nowe tramwaje będą miały nowoczesne, aerodynamiczne kształty oraz wyciszone, klimatyzowane wagony i kabiny motorniczych. Siedzenia będą wykonane z trudno zapalnego materiału, odpornego na ścieranie i łatwego do utrzymania w czystości. Wagony będą wyposażone w automaty biletowe i system zliczania pasażerów, z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących. Zastosowane w pojazdach rozwiązania techniczne (falowniki trakcyjne) sprzyjają oszczędzaniu energii i obniżeniu kosztów eksploatacji. Istotną kwestią jest bezpieczeństwo nowego taboru. Podłoga w wagonach zostanie wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości znajdą się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie będzie ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Składy będą wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki będą zapowiadane.

Warto wspomnieć, że tramwaje bydgoskiej fabryki PESA jeżdżą już nie tylko w Polsce, ale także w Europie (m.in. we Włoszech, na Węgrzech), w Azji i Ameryce Południowej. Niedawno firma zawarła kontrakt na dostawę tramwajów dla Moskwy. Co warte podkreślenia, w naszym regionie na rzecz PESY pracuje 556 firm, dostarczających fabryce usługi i podzespoły.