MZK wysoko w rankingu | www.torun.pl

MZK wysoko w rankingu

Drogi, Inwestycje, Miasto, MZK
Publication date: 07 September 2015
Author: Sylwia Derengowska

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu został wysoko oceniony w Ogólnopolskim Rankingu Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej organizowanym przez Polską Agencję Przedsiębiorczości. Zajął drugie miejsce.

Ranking miał na celu wyłonienie spośród 100 przedsiębiorstw oraz zakładów komunikacyjnych w Polsce tych najlepszych, mających istotny wpływ na rozwój regionów oraz poprawy jakości życia lokalnej społeczności. W trakcie badania pod uwagę brane były m.in.: standard posiadanego taboru, wprowadzone innowacje branżowe, działania edukacyjne, nakłady na szkolenie pracowników czy nakłady na inwestycje finansowane z Unii Europejskiej.

Lepiej od Torunia wypadł tylko Lublin. Za nami w pierwszej dziesiątce znalazły się Tychy, Częstochowa, Jelenia Góra, Łomża, Ostrołęka, Inowrocław, Włocławek i Grudziądz.

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu powstał w 1990 r. z przekształcenia Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Obsługuje linie autobusowe i tramwajowe w grodzie Kopernika i na terenie gminy Lubicz. Historia toruńskiej zajezdni tramwajowej sięga końca XIX w., gdy po Toruniu jeździły tramwaje konne.

Kilka lat temu Toruń zaczął wkraczać w nową erę komunikacji. Przy wsparciu funduszy unijnych rozbudowuje sieć tramwajową, m.in. do kampusu UMK na Bielanach, modernizuje przystanki, unowocześnia tabor, wprowadza rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo podróżnych.  W Toruniu realizowane są dwa duże, powiązane ze sobą projekty transportowe: regionalny projekt BIT City, który zakłada powstanie do 2015 r. szybkiej kolei miejskiej między Toruniem a Bydgoszczą oraz miejski projekt tramwajowy. Miasto przymierza się także do realizacji BiT City II.  

Obecnie w Toruniu jest pięć linii dziennych tramwajowych oraz dwie nocne. Działa także 38 linii autobusowych. Tabor tramwajowy liczy 55 wagonów typu 805Na, 12 niskopodłogowych swingów, dwa wozy techniczne i jeden tramwaj turystyczny.