Bilety do kontroli | www.torun.pl

Bilety do kontroli

Miasto, MZK
Publication date: 08 September 2017
Author: Sylwia Derengowska
Bilety do kontroli

Od 1 września 2017 r. do 31 grudnia 2020 r. kontrolę biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w imieniu i na rzecz Gminy Miasta Toruń świadczy Konsorcjum firm w składzie: Serinus Sp. z o.o. z siedzibą w Radomiu, przy ul. Krasickiego 43/2 – Lider konsorcjum oraz RR Security Grupa Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Wareckiej 9/55 – członek konsorcjum. Przedstawiamy pasażerom przydatne informacje na ten temat.

Firma ma swoje biuro w Toruniu przy ul. Rejtana 2-4, II piętro.

Do zadań Wykonawcy należy w szczególności:

  • kontrola biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Toruniu na wszystkich liniach kursujących  w granicach administracyjnych miasta oraz na terenie innych gmin, na mocy zawartych z nimi porozumień międzygminnych;
  • nakładanie i pobieranie opłat dodatkowych i przewozowych za brak odpowiedniego dokumentu przewozu lub brak ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu, za nie zapłacenie należności za zabrane ze sobą do pojazdu zwierzęta, bądź naruszenie przepisów o przewozie rzeczy lub zwierząt, za spowodowanie zatrzymania lub zmiany trasy przejazdu pojazdu komunikacji miejskiej w Toruniu (w tym także naliczania odsetek ustawowych z tytułu nie zapłaconych należności), a także opłat manipulacyjnych za anulowanie opłat dodatkowych;
  • prowadzenie windykacji opłat, określonych w pkt. powyżej;
  • rozpatrywanie reklamacji, odwołań i skarg pasażerów dotyczących czynności kontrolnych;
  • wykonywanie dodatkowych czynności związanych z kontrolą biletów;
  • nabywanie wierzytelności niezapłaconych w całości lub w części.

Pracownicy Serinus Sp. z o.o. – lidera konsorcjum, podczas wykonywanych czynności służbowych kierują się obowiązującymi przepisami prawa, w tym m.in.:

  • uchwałą nr 883/14 Rady Miasta Torunia z dnia 23 października 2014 r. w sprawie ustalenia cen urzędowych za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym w zakresie zadania o charakterze użyteczności publicznej w gminnych przewozach pasażerskich (Dz. Urz. Woj. Kujawsko-Pomorskiego z 2014 r., poz. 2981 z późn. zm.);
  • uchwałą nr 884/2014 Rady Miasta Torunia z dnia 23 października 2014 r. w sprawie zasad korzystania ze środków lokalnego publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Miasta Toruń na terenie miasta Torunia oraz na terenie innych gmin na mocy zawartych z nimi porozumień międzygminnych w tym uprawnień pasażerów do  bezpłatnych  i ulgowych przejazdów oraz sposobu ustalania opłat dodatkowych w razie niedopełnienia obowiązku zapłaty należności przewozowych z tytułu przewozu osób, naruszenia przepisów  o przewozie zwierząt i rzeczy oraz spowodowania zatrzymania lub zmiany trasy środka transportowego bez uzasadnionej przyczyny (Dz. Urz. Woj. Kujawsko-Pomorskiego z 2014 r., poz. 2982 z późn. zm.);
  • uchwałą nr 55/07 Rady Miasta Torunia z dnia 1 marca 2007 r. w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących przy przewozie osób i bagażu gminnym transportem zbiorowym na terenie Gminy Miasta Toruń (Dz. Urz. Woj. Kujawsko-Pomorskiego Nr 43, poz. 638 oraz z 2014 r., poz. 2051 z późn. zm.).

Reklamacje od wezwań do zapłaty opłaty dodatkowej

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz. U. Nr 38 poz. 266) podróżny może złożyć reklamację, w trybie i na zasadach w nim określonych w biurze firmy Serinus Sp. z o.o – Lidera konsorcjum. zlokalizowanym w Toruniu, przy ul. Rejtana 2-4, II piętro, tel. 56 621 14 81.

  • Reklamacje składa się w formie pisemnej, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania do zapłaty.
  • Złożenie reklamacji nie wstrzymuje biegu terminu ustalonego na uiszczenie nałożonej opłaty dodatkowej i przewozowej.

Biuro Serinus Sp. z o.o. – lidera konsorcjum, czynne jest w poniedziałek, środę, czwartek i piątek w godz. 8.00-16.00 oraz we wtorek w godz. 8.00-18.00.

Wzór identyfikatora uprawniającego kontrolera do przeprowadzania kontroli biletów w środkach komunikacji miejskiej w Toruniu

Kontrolerzy biletów posiadają upoważnienie do kontroli biletów we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej w Toruniu oraz na terenie innych gmin, na mocy zawartych z nimi porozumień międzygminnych w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego.


Co może kontroler zgodnie z przepisami prawa?

Kwestia uprawnień uregulowana została w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2015 r., poz. 915 z późn zm.).

Kontroler ma prawo (art. 33a. ust. 7):

1)     w razie odmowy zapłacenia należności - żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego;

2)     w razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu - ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z przepisami prawo zatrzymania podróżnego i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości;

3)     w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony - zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu;

W przypadku, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, do czasu przybycia funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, podróżny obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzania kontroli albo w innym miejscu wskazanym przez przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego albo osobę przez niego upoważnioną (art. 33a ust. 8).

W myśl art. 87a cyt. uchwały podróżny, który w czasie kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu, mimo braku odpowiedniego dokumentu przewozu, odmawia zapłacenia należności i okazania dokumentu, umożliwiającego stwierdzenie jego tożsamości, podlega karze grzywny. Orzekanie w sprawach określonych powyżej następuje w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (art. 87c).