Na moście jednym pasem | www.torun.pl

Na moście jednym pasem

Drogi, Inwestycje, Miasto, MZK
Publication date: 28 June 2018
Author: Maria Wesoła

Rozpoczęły się dyżury informacyjne dotyczące przebudowy i modernizacji mostu im. J. Piłsudskiego. 28 czerwca do godz. 17:00 i 29 czerwca w godzinach 10:00-16:00 na Placu Rapackiego na mieszkańców czeka zespół projektowy, eksperci i przedstawiciele Miejskiego  Zarządu Dróg oraz Wydziału Gospodarki Komunalnej.

Czwartkowe spotkanie informacyjne rozpoczęło się konferencją prasową z udziałem prezydenta Torunia Michała Zaleskiego, przedstawicieli Miejskiego Zarządu Dróg, Wydziału Gospodarki Komunalnej oraz jednego z autorów dokumentacji projektowej Przemysława Patrusia.

- Coroczne kontrole stanu mostu wskazują, że wymaga interwencji technicznej. Na szczęście nie postępuje w zbyt dużym stopniu. Przypomnę, że obiekt ma już swoje lata, bo jest użytkowany od 1933 roku. Oczywiście most przechodził remonty, ale przygotowujemy się już do kolejnej przebudowy, która obejmie nawierzchnię i to, co pod nawierzchnią  - zapowiedział prezydent Torunia Michał Zaleski.

W ramach prac nastąpi m.in. rozebranie płyt pomostu, wsporników podchodnikowych i zabezpieczeń antykorozyjnych konstrukcji i wymiana uszkodzonych elementów, wymiana łożysk, urządzeń dylatacyjnych, zamontowanie nowych wsporników pochodnikowych, naprawa i modernizacja systemu odwodnienia i przebudowa schodów po stronie północnej i dobudowa schodów po stronie południowej.

- Remont mostu zakłada m.in. wymianę i zastosowanie wsporników podchodnikowych,  które pomogą na dostosowanie przeprawy do ruchu pieszego i rowerowego, wymianę płyty pomostu i remont konstrukcji stalowej i wykonanie powłok antykorozyjnych oraz dodatkowych elementów, takich jak klatki schodowe dodał Przemysław Patruś z firmy Trasal, która zajmuje się dokumentacją projektową przebudowy mostu im. Piłsudskiego.

Remont mostu jest możliwy jedynie w sytuacji, gdy utrzymany zostanie maksymalnie jeden pas ruchu. Będzie on użytkowany wyłącznie przez komunikację miejską i służby ratunkowe. Na pasie będzie się odbywać ruch wahadłowy. Ruch kołowy innych pojazdów będzie się odbywać mostem im. Gen. Elżbiety Zawackiej. Organizacja ruchu przy zjazdach z nowego mostu drogowego będzie zmieniona i dostosowana do natężenia ruchu.

Prace będą rozłożone maksymalnie na dwa sezony budowlane, przy czym ruch kołowy ma zostać przywrócony w pierwszym sezonie budowlanym (2019) , a w drugim będą trwały roboty wykończeniowe (2020).

Prace będą skoordynowane z przebudową alei św. Jana Pawła II, realizowaną w ramach projektu tramwajowego przez MZK w Toruniu.

- Przygotowujemy już tymczasowe miejsca parkingowe, na których będzie można zostawić samochód i skorzystać z bardziej pojemnej komunikacji miejskiej. Jeśli Rada Miasta Torunia wyda zgodę, przejazdy przez most na czas przebudowy nawierzchni mostu  będą przejazdami bezpłatnymi –  dodał prezydent Torunia Michał Zaleski. – Mam nadzieję, że proponowane rozwiązania spotkają się z Państwa zrozumieniem, aby remont przebiegł sprawnie i abyśmy jak najprędzej cieszyli się z szybkiego przemieszczania między brzegami Wisły tą toruńską przeprawą.

 Planuje się uruchomienie dodatkowej wahadłowej linii autobusowej na trasie Odrodzenia - aleja Solidarności - Wały gen. Sikorskiego - al. św. Jana Pawła II - most. im. Józefa Piłsudskiego - Poznańska - Hallera - 63. Pułku Piechoty - Andersa (Letnia); powrót Andersa (Letnia) - Drzymały - Poznańska - most. im. Józefa Piłsudskiego - al. Jana Pawła II - Wały gen. Sikorskiego - aleja Solidarności. Przejazd tą linią będzie bezpłatny.

Mieszkańcy w czasie dwustopniowych konsultacji społecznych mogli zapoznać się z proponowanymi rozwiązaniami lub przedstawić własne. Optowali za wprowadzeniem rozdzielnych ciągów pieszych i rowerowych po obu stronach mostu, wykonaniem zejścia dla pieszych do Zamku Dybowskiego, budową schodów na Kępę Bazarową oraz powstaniem mini tarasów widokowych. Wszystkie wymienione propozycje zostały uwzględnione w projekcie.

kliknij i powiększ informację

Fot. Małgorzata Litwin