Rozbudowa mostu drogowego im. marsz. J. Piłsudskiego to obecnie największa inwestycja realizowana w Toruniu. Każdego dnia na budowie pracuje około 120 osób. Wykonawca zapowiada jeszcze większą mobilizację. W dniu 10 czerwca 2021 r. plac budowy odwiedził Prezydent Torunia Michał Zaleski i media.
Prace na moście drogowym im. Marszałka Józefa Piłsudskiego przebiegają zgodnie z harmonogramem. Do tej pory wykonawcy udało się wybudować zupełnie nowy ciąg pieszo-rowerowy po zachodniej stronie mostu. Dobudowany z kompozytów element, z wydzielonym pasem dla pieszych i rowerzystów, ma 4,2 metra szerokości. Identyczny powstanie po drugiej, wschodniej stronie. Dla spacerowiczów, zgodnie z wolą osób biorących udział w konsultacjach społecznych, powstał punkt widokowy na Zamek Dybów. Z kolei nad jezdnią udało się już wykonać zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej mostu. Obecnie prace malarskie są realizowane pod mostem.
Na ukończeniu jest budowa pochylni dla osób niepełnosprawnych i schodów w jej sąsiedztwie. Oba te elementy zapewnią wygodne zejście i zjazd do zamku. - Kontrakt z konsorcjum firm INTOP Warszawa Sp. z o.o. i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry o wartości ponad 122 mln zł zawarliśmy w marcu 2020 roku. Od tego czasu sporo na budowie się zmieniło. Przed wykonawcą kolejny, wymagający sprawnej organizacji etap prac. Montaż dylatacji i układanie ostatniej warstwy asfaltu- mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. Wskazane jest, aby te prace były realizowane przy całkowitym zamknięciu ruchu. W związku z tym od 25 czerwca do 31 sierpnia 2021 r. w każdy weekend wakacji most będzie zamknięty dla aut. - Most będziemy wyłączać z ruchu w każdy piątek o godz. 22:00 i otwierać w poniedziałek o 5:00 rano. Co ważne, przeprawa będzie otwarta dla ruchu pieszego oraz rowerowego - dodaje Jarosław Łukasiewicz z firmy Intop.
Na czas weekendowych prac kierowcy będą musieli wybrać inną trasę - mostem gen. Elżbiety Zawackiej.
Wizyta na moście
Jak wyjaśnia Jarosław Łukasiewicz z firmy Intop, położenie warstwy ścieralnej na moście będzie wykonane w technologii bezszwowej, dlatego maszyna musi przejechać całą szerokością jezdni, co jest niemożliwe pod ruchem.
Do wykonania są jeszcze urządzenia dylatacyjne. -Wskazane jest, aby ponad 10-metrowe elementy były montowane na budowie w całości, a nie w kawałkach. Każde połączenie spawane czy styk wykonywany w warunkach budowy ma gorszą jakość czy trwałość od elementów fabrycznych – dodaje Łukasiewicz.
Weekendowe zamknięcie mostu oznacza zmiany w kursowaniu autobusów. Autobusy komunikacji miejskiej linii dziennych nr 10,11,12, 13, 14, 20, 22, 27, 32 i 36 w piątki do ostatniego kursu i w poniedziałki od pierwszych kursów kursować będą normalnie.
- Zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej dotyczyć będą linii dziennych w soboty i niedziele oraz linii nocnych od nocy z piątku na sobotę do nocy z niedzieli na poniedziałek. W czasie zamknięcia mostu drogowego im. marsz. J. Piłsudskiego autobusy linii dziennych kursować będą zmienionymi trasami przez most gen. E. Zawackiej. Dla rozróżnienia trasy przejazdu linie kursujące objazdem zmienią numerację poprzez dodanie przed numerem linii cyfry „1” i tak np. linia nr 10 zostanie oznaczona nr 110 itd. - mówi dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Marcin Kowallek.
»»» Przejdź do informacji o trasach objazdowych linii dziennych i nocnych [2]
Zakończenie prac weekendowych na moście planowane jest na 31 sierpnia 2021 roku.
Rozbudowa mostu ma się zakończyć w listopadzie 2021 r. Całkowity koszt inwestycji to ponad 122 mln zł. Miasto pozyskało na to zadanie dofinansowanie w wysokości 45,8 mln zł z subwencji rządowej z rezerwy ogólnej Ministerstwa Infrastruktury.
Do rozbudowy mosty wykonawca użyje:
• 1500 m3 betonu
• 630 ton stali konstrukcyjnej i zbrojenia
• 8100 m2 asfaltu lanego
• 7200 m2 paneli kompozytowych
• 70 000 m2 zabezpieczenia antykorozyjnego
Fot. Sławomir Kowalski