Rada Miasta Torunia na sesji w dniu 21 września 2023 r. przyjęła apel w sprawie poprawy infrastruktury na liniach kolejowych nr 353 i 27 oraz uchwałę w sprawie zawarcia porozumienia pomiędzy Gminą Miasta Toruń, Województwem Kujawsko-Pomorskim, Powiatem Toruńskim, Gminą Czernikowo, Gminą Obrowo i Gminą Lubicz dotyczącego współdziałania w zakresie rozwoju publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym.
W przyjętym apelu Rada Miasta Torunia wniosła o jak najpilniejszą modernizację linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni oraz o rewitalizację linii kolejowej nr 27 na odcinku Toruń Wschodni - Sierpc.
Rada Miasta wskazała, że linie kolejowe nr 353 i 27 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego obsługują w szczególności ruch regionalny pasażerów docierających do pracy, szkół ponadpodstawowych oraz uczelni wyższych Torunia. Bardzo ważnym elementem dla prawidłowej obsługi ruchu pasażerskiego, ale również towarowego jest likwidacja wąskiego gardła, jakim jest jednotorowy przebieg pod Placem Pokoju Toruńskiego, ograniczający przepustowość i prawidłowe funkcjonowanie transportu kolejowego na terenie miasta. Ponadto, linie 27 i 353 mają fundamentalne znaczenie dla realizacji idei zrównoważonej mobilności w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Torunia oraz dla rozwoju Kujaw i Pomorza. Linie te przebiegają przez Toruń i powinny wpływać także na prężny rozwój miasta.
Prace przygotowawcze do rozpoczęcia fazy dokumentacji dla projektu "Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny-Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu - BiT-City II" trwały w latach 2015-2019. Dokumentacja obejmuje kompleksową przebudowę infrastruktury kolejowej oraz części miejskiej, w tym m.in. budowę drugiego toru pod Placem Pokoju Toruńskiego (likwidację wąskiego gardła), modernizację mostu kolejowego z budową ciągu pieszo-rowerowego, budowę węzła przesiadkowego przy Dworcu Toruń Wschodni.
PKP SA przystąpiła już do przebudowy obu dworców. Gmina Miasta Toruń wraz z Powiatem Toruńskim oraz gminami: Czernikowo, Obrowo i Lubicz będą partycypować od 2024 r. w kosztach uruchomienia nowego, dodatkowego kursu na linii nr 27. Wprowadzona zostanie dodatkowa para połączeń na trasie Toruń Główny - Czernikowo. Szacunkowy koszt uruchomienia dodatkowej pary pociągu w dni robocze (od poniedziałku do piątku) to 535.174 zł (województwo kujawsko-pomorskie - 40%, tj. 214.069 zł; Powiat Toruński oraz gminy - 60%, tj. 321.104 zł, w tym Gmina Miasta Toruń - 12%, tj. 64.220 zł).
Fot. pixabay