Elektryki już w Toruniu! | www.torun.pl

Flaga Unii Europejskiej. Żółte gwiazdki ułożone w okrąg na niebieskim tle. Pod flagą napis Unia Europejska.

Elektryki już w Toruniu!

Eko, Miasto, MZK
Data publikacji: 31 maja 2022
Autor: Sylwia Derengowska
Na zdjęciu prezydent Torunia Michał Zaleski wskazuje na napis na autobusie - Jestem elektryczny

16 maja 1891 roku na ulice Torunia wyjechał pierwszy konny tramwaj i ten dzień uważany jest za datę powstania komunikacji miejskiej w grodzie Kopernika. Wówczas zmieniła się jakość życia ówczesnych torunian. 131 lat później, 31 maja 2022 r. powitaliśmy w naszym mieście pierwsze elektryczne autobusy. Tym samym wkraczamy w nową erę publicznego transportu miejskiego.

- Wszystko jest gotowe – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Sześć autobusów elektrycznych wkrótce pojawi się na toruńskich ulicach, przygotowane są też ładowarki. Ponadto zamówiono kolejne cztery autobusy elektryczne. Przypomnijmy też, że po toruńskich ulicach jeździ już piętnaście autobusów hybrydowych. To też bardzo przyjazne środowisku naturalnemu autobusy. Wszystkie te pojazdy, nawet te o napędzie spalinowym, zamawiamy z myślą o tym, żeby miały jak największą osłonę przed zanieczyszczaniem środowiska naturalnego.

Prezentacja autobusów elektrycznych 31 maja 2022 r.

Wizualnie, poza dumnym napisem „jestem elektryczny” i zielonymi tablicami rejestracyjnymi, różnica między autobusem elektrycznym a autobusami o napędzie spalinowym jest niewielka. Natomiast to, co kryją w środku – to zupełnie inna historia – stwierdza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Zbigniew Wyszogrodzki. - Silniki napędzające ten autobus są silnikami elektrycznymi, a czerpią energię z baterii akumulatorów, które są zainstalowane w każdym takim autobusie. One są sercem autobusu elektrycznego i największym składnikiem jego kosztów. Autobusy, które zamówiliśmy, mają bardzo nowoczesne baterie o pojemności 152 kWh, co powinno pozwolić im na przejechanie co najmniej 70 km. Są wykonane w technologii litowo-tytanowej, która pozwala na wielokrotne ładowanie baterii - nawet do 10 tys. cykli ładowania bez uszczerbku na pojemności. Autobusy, żeby jeździć, muszą czerpać skądś energię. Dlatego wraz z autobusami zakupiliśmy stacje ich ładowania: trzy wolnego ładowania, zainstalowane w zajezdni i trzy szybkiego ładowania. Na tych ostatnich ładowanie trwać będzie do kilkunastu minut.

Współczesna komunikacja miejska staje przed ważnymi wyzwaniami. Ekologia i dbałość o środowisko w dzisiejszych czasach stały się priorytetem działań miast w tym zakresie. Zmieniają się technologie i możliwości, zmienia się także społeczeństwo. Pasażerowie chcą przemieszczać się szybko, komfortowo i ekologicznie. Toruń stara się sprostać tym wyzwaniom i nieustannie inwestuje w nowy, ekologiczny tabor i infrastrukturę dla ekologicznej komunikacji publicznej. Buduje nowe linie tramwajowe, modernizuje torowiska, kupuje nowe tramwaje, autobusy hybrydowe i elektryczne. Od 2014 r. po Toruniu jeździ 17 nowoczesnych Swingów, a kolejnych pięć zostało dostarczonych w terminie grudzień ub.r. – luty br. Od ponad trzech lat pasażerów wozi 14 hybrydowych autobusów marki MAN.

Dziś Toruń robi kolejny, milowy krok w stronę ekologicznej komunikacji miejskiej – wprowadza do taboru sześć autobusów elektrycznych. Są to pojazdy nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim ekologiczne, zeroemisyjne.

Ściśle związana z pojawieniem się elektrycznych autobusów jest infrastruktura do ich ładowania, którą także zakupiliśmy. Trzy tzw. ładowarki wolne stanęły na terenie zajezdni autobusowej, a trzy ładowarki szybkie, pantografowe, posłużą do ładowania elektrobusów na pętlach - po jednej na pętli na pl. św. Katarzyny, Uniwersytet, i Rubinkowo II (dwie już są, trzecia zostanie zamontowana po zakończeniu budowy parkingu P&R).

Ładowarka pantografowa

Autobusy elektryczne są droższe niż napędzane olejem. W ramach realizowanego dzisiaj kontraktu jeden autobus kosztował 2 751 510,00 zł brutto (umowa z 30.09.2020 r.), a zakupiony niemal w tym samym czasie (umowa z 8.09.2020 r.) autobus zasilany olejem napędowym - 1 304 661,00 zł brutto.

Miasto kupiło 6 nowoczesnych autobusów elektrycznych dzięki dofinansowaniu z UE, w ramach POiŚ. W obecnych czasach niebagatelną zaletą wprowadzania do komunikacji miejskiej pojazdów elektrycznych jest uniezależnienie się od światowych cen ropy.

Najistotniejszą kwestią jest jednak ekologia – te autobusy nie generują spalin i są przyjazne dla środowiska. Ponadto poruszają się niezwykle cicho.

Tą ścieżką miasto będzie dalej podążać i to niedługo, bo już za około rok w Toruniu pojawią się kolejne autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą do ich ładowania. 28 kwietnia br. podpisano umowy na zakup czterech kolejnych autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania - dwóch podwójnych ładowarek tzw. „wolnych”. Staną one na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów.

Ładowarka wolna

Te cztery autobusy także dostarczy Solaris Bus & Coach sp. z o.o. – koszt 11,7 mln zł brutto, a infrastrukturę do ładowania także Eko-Energetyka-Polska S.A za 635,2 tys. zł brutto.

Cena za jeden autobus 2 945 850,00 zł brutto

Cena za jedną podwójną ładowarkę 317 620,31 zł brutto

Dostawa autobusów i montaż ładowarek powinny zostać zrealizowane w terminie 12 miesięcy od podpisania umowy.

Zakup 4 autobusów elektrycznych był możliwy dzięki dofinansowaniu z programu Zielony transport publiczny, realizowanemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


Stan taboru autobusowego

MZK ma obecnie w eksploatacji 148 autobusów:

  • 50 autobusów MAN, w tym 14 hybrydowych,
  • 85 autobusów Solaris, w tym jedna hybryda,
  • 5 autobusów Ursus,
  • 8 autobusów Jelcz
  • plus zabytkowy Jelcz nr boczny 413.

Stan taboru tramwajowego

65 wagonów tramwajowych w eksploatacji + jeden Swing w trakcie odbioru:

  • 21 Swingów + jeden w trakcie odbioru (10 pięcioczłonowych jednokierunkowych, 6 trzyczłonowych jednokierunkowych, 5 pięcioczłonowych dwukierunkowych),
  • 43 tramwaje typu 805 Na (w tym 18 sztuk całkowicie zmodernizowanych)
  • jeden wagon zabytkowy.

Informacja o postępowaniu przetargowym (elektrobusy + ładowarki)

  • ogłoszenie przetargu – 28 lutego 2020 r.,
  • termin otwarcia ofert w przetargu – 26 maja 2020 r. (pierwotnie 2 kwietnia 2020 r., ale termin przedłużono z powodu dużej liczby pytań od potencjalnych dostawców - 83 pytania dot. dostawy autobusów i 29 pytań dot. dostawy ładowarek), 

    • w zakresie dostawy autobusów i pojazdu technicznego wpłynęła 1 oferta:
      Solaris Bus&Coach S.A. z ofertą 16 730 091 zł brutto i została wybrana,

    • w zakresie dostawy i montażu infrastruktury do ładowania wpłynęły 2 oferty:
      Konsorcjum firm: Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Westa Bulding Sp. z o.o (Członek Konsorcjum) z ofertą 4 679 190,26 zł brutto,
      Medcom Sp. z o.o. z ofertą 5 563 978,99 zł brutto

      Najkorzystniejsza okazała się oferta Konsorcjum Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o./Westa Building Sp. z o.o.

  • 30.09.2020 r. – podpisanie umów na dostawy pojazdów i sprzętu.

Koszt zakupu autobusów (bez pojazdu technicznego) - 16 509 060 zł brutto, cena jednego autobusu 2 751 510,00 zł brutto.

Lokalizacja ładowarek - trzy tzw. ładowarki wolne - na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów, a trzy ładowarki szybkie – po jednej na pętli Uniwersytet, pl. św. Katarzyny i Rubinkowo II.

Zakupy są realizowane w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Wnętrze autobusu elektrycznego

Nowe autobusy elektryczne są klasy Maxi, o długości ok. 12 metrów, niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji i gaszenia pożarów.


Podstacja transformatorowa

Budowa stacji transformatorowej jest częścią zadania „Budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do osiedla Jar” realizowanego w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT City II”.

Umowę na budowę podpisano 18 grudnia 2020 r. Jej wykonawcą była wyłoniona w przetargu firma AMZ Elektro Sp. z o.o.

Zakres umowy obejmował budowę budynku podstacji trakcyjnej wraz z instalacjami i systemem wentylacji, montaż wyposażenia do zasilania urządzeń do ładowania autobusów elektrycznych, montaż wyposażenia do zasilania obiektów zajezdni autobusowej oraz wyposażenie w system do zdalnego sterowania podstacją. Na realizację umowy wykonawca miał 12 miesięcy od daty jej podpisania. Koszt budowy to niemal 3,2 mln zł brutto.

W ramach przetargu na budowę nowej linii tramwajowej stacja zostanie także doposażona w trzy zespoły prostownikowe i rozdzielnię prądu stałego. Te elementy posłużą do zasilania sieci trakcyjnej nowej linii tramwajowej.


 

Realizacja: TV Toruń

Fot. Lech Kamiński

Najczęściej czytane aktualności

  • Wspólne zdjęcie uczestników spotkania w sprawie przyszłości WOT
    Miasto
    O przyszłości Centrum Szkolenia Wojsk Obrony Terytorialnej w regionie była mowa 26 sierpnia 2024 r. na spotkaniu Przewodniczącego Rady Miasta Torunia Pana Łukasza Walkusza z Dowódcą Wojsk Obrony Terytorialnej gen. bryg. Dr. Krzysztofem Stańczykiem.
  • Parkingi Park&Ride w Toruniu, sierpień 2024
    Drogi, Miasto, MZK
    Już od 1 września br. zapłacisz o połowę mniej parkując na toruńskich parkingach Park&Ride. Obniżka dotyczy wszystkich rodzajów biletów.
  • Inwestycje, Miasto
    Zakup tomografu wraz z adaptacją pomieszczeń kosztował prawie 2 mln zł i został w pełni sfinansowany ze środków własnych Miejskiej Przychodni Specjalistycznej. - Będzie on służył mieszkańcom Torunia, pozwoli na szybszą diagnostykę i wcześniejsze wdrożenie leczenia - mówiła podczas uroczystego otwarcia pracowni tomograficznej zastępczyni prezydenta...
  • Kultura, Miasto
    Mieszkańcy zabytkowej toruńskiej dzielnicy już po raz 15. organizują Święto Bydgoskiego Przedmieścia.
  • Plakat spektaklu "Prometeusz"
    Kultura, Miasto
    Spektakl "Prometeusz" z udziałem kilkudziesięciu artystów zostanie zaprezentowany 6 września 2024 r. o godz. 19.00 w CKK Jordanki.
  • W 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej
    Kultura, Miasto
    1 września br. będziemy obchodzić 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Tego dnia w Parku Pamięci Ofiar Zbrodni Pomorskiej 1939 r. odbędzie się uroczystość patriotyczna.
  • Na początku września Toruń stanie się stolicą polskiego muzealnictwa, a to za sprawą 2. edycji konferencji naukowej pt. „Nowoczesne muzeum – relacje i narracje”, która odbędzie się w dniach 4–6 września 2024 r. w Ratuszu Staromiejskim, oddziale Muzeum Okręgowego w Toruniu.
  • Przed nami turniej tenisowy Fonte Cup 2024. Wydarzenie odbędzie się 1 września br. na kortach MOSiR Przy Skarpie.
  • To już ostatnia szansa na skorzystanie z toruńskich basenów letnich w tym sezonie.
  • Jak podaje portal Onet.pl, para znanych podróżników z USA - na swoim szlaku podróżniczym po wszystkich obiektach świata wpisanych na listę dziedzictwa UNESCO - dotarła również do Polski i szczególnie zachwyciła się Toruniem.
  • W poniedziałek 26 sierpnia i piątek 30 sierpnia 2024 r. ze względu na trwające ćwiczenia na poligonie wojskowym zamykana będzie droga w pobliżu Torunia.
  • Prezydent Miasta Torunia Paweł Gulewski składa kondolencje rodzinom ofiar tragicznego pożaru w Poznaniu.
  • W 2024 r. Grudziądz jest gospodarzem dożynek wojewódzkich. Obok uroczystości oficjalnych w programie wydarzenia znalazły się kiermasze, przegląd kapel ludowych, rajd rowerowy itp.
  • Dzieci i młodzież już za kilka dni wrócą do swoich szkół i przedszkoli. Podczas wydarzenia „Piknik z driftem” mogły przypomnieć sobie zasady bezpiecznego poruszania się po mieście.