Pomimo ograniczeń wywołanych pandemią, w ubiegłym roku w Toruniu zrealizowano wiele kluczowych dla miasta inwestycji.
Rozbudowa Mostu Piłsudskiego, modernizacja torowisk tramwajowych, Otwarcie Muzeum Twierdzy Toruń czy nowego kompleksu basenowego Aqua Toruń to tylko niektóre projekty realizowane w Toruniu w 2021 roku. Ostatnie miesiące przyniosły także nowe zadania, jak np. linia tramwajowa na Jar, czy parkingi Park&Ride, których realizacja jest obecnie kontynuowana.
Zobaczcie filmowe podsumowanie działań gminy Miasta Toruń przygotowane przez Michała Walkowskiego:
Więcej o inwestycjach przedstawionych w filmie:
Muzeum Twierdzy Toruń
Muzeum Twierdzy Toruń mieści się w budynku dawnych Koszar Bramy Chełmińskiej, będących elementem XIX-wiecznego fortecznego systemu obronnego, powstałego dla wzmocnienia wschodniej granicy Prus. To jeden z najlepiej zachowanych w Europie zespołów budowli obronnych, stanowiący niezwykle cenny zabytek architektury militarnej. Składają się na niego forty, schrony, baterie artyleryjskie i budowle zaplecza. W Koszarach Bramy Chełmińskiej, przeznaczonych dla około 160 żołnierzy, mieściło się także laboratorium amunicyjne. Mierzący 113 metrów blok koszarowy składa się z trzech skrzydeł, mieszczących 16 komór podzielonych na 26 pomieszczeń. Przez wiele lat obiekt był nieużywany i ulegał zniszczeniu.
Zakres inwestycji obejmował przeprowadzenie remontu konserwatorskiego budynku Koszar Bramy Chełmińskiej z otoczeniem, zakup trwałego wyposażenia i przygotowanie ekspozycji na potrzeby Muzeum Twierdzy Toruń, a także zabezpieczenie obiektu przed zniszczeniem. Wykonano m.in. roboty ziemne, roboty izolacyjne, remont kominów ponad dachem, udrożnienie kanałów drenarskich nad stropem, wymieniono i poddano renowacji stolarkę okienną i drzwiową, poddano renowacji elewację ceglaną, odtworzono klatkę schodową. Konieczne było też wykonanie instalacji sanitarnych i elektrycznych. Zadbano też o elementy zewnętrzne, m.in.: nasadzono drzewa i krzewy, stworzono trawniki i uformowano nasypy. Wymieniono także nawierzchnie placów i parkingu, chodników i alejek spacerowych.
Rozbudowa Mostu im. Józefa Piłsudskiego
Nawierzchnia drogowa mostu drogowego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego ostatni remont przeszła w 1992 roku. Od tego czasu MZD w ramach utrzymania obiektu prowadził bieżące naprawy i jego konserwację. Dodatkowo w latach 2002-2004 konstrukcja została zabezpieczona powłoką antykorozyjną i pomalowana. Ogłoszony 27 grudnia 2019 r. przetarg na rozbudowę mostu drogowego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego przez Wisłę w Toruniu określił zakres prac trwającej rozbudowy:
W strefie saun do wyboru jest pięć typów łaźni oraz ogrzewane leżanki kamienne, prysznice i wannę z zimną wodą. Kompleks ten został w pełni dostępny dla osób niepełnosprawnych (w tym na wózkach inwalidzkich) wprost z poziomu terenu wokół budynku.
W obiekcie mieszczą się także: kawiarnia, dwie sale do ćwiczeń gimnastycznych ze sprzętem oraz dwa pełnowymiarowe boiska do squasha, a przy nich odpowiednie zespoły szatniowe. Na ostatniej kondygnacji znajdują się jeszcze dwie salki gimnastyczne, sale konferencyjne oraz pomieszczenia administracyjne.
Przy pływalni są: parking na 80 miejsc, tor dla rolkarzy, siłownia zewnętrzna, górka dla saneczkarzy i place zabaw, w tym wodny plac zabaw z 12 różnymi urządzeniami. Zagospodarowane zostały tereny zieleni z ławeczkami i wybiegiem dla psów.
Przebudowa Placu Rapackiego
Prace zrealizowane są w ramach projektu "Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT City II". Inwestycja objęła przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W al. św. Jana Pawła II powstał nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona została również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk.
Prace były prowadzone w centralnym obszarze miasta i wiązały się z okresowymi utrudnieniami w ruchu drogowym. Jednakże obecnie mieszkańcy Torunia i nie tylko mogą w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiska pozwolił także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje mogą przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej.
Dzięki realizacji projektu uzyskaliśmy przestrzeń publiczną o wyższej jakości oraz wyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Została uporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO
Łączny koszt projektu to ponad 72 mln zł, w tym ponad 36 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Tramwaj na Jar
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Jej powstanie zapewni dodatkowy transport dla mieszkańców dynamicznie rozwijającego się osiedla. Wykonawca wybuduje torowiska tramwajowe (łączna długość wybudowanych torów wyniesie ok. 11,5 tys. metrów toru pojedynczego., co stanowi ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej) oraz sieć trakcyjną wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przejazd kolejowo-drogowo-tramwajowy na ul. Legionów. Przebudowane zostaną fragmenty jezdni, chodników i ścieżek rowerowych - Zakres obejmie także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 21 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 24 peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 30 wiat przystankowych. Część z nich będzie miała tzw. „zielone wiaty”.
Umowa obejmie również zagospodarowanie zieleni: nasadzenia i przesadzenia drzew oraz krzewów, założenie łąk kwietnych oraz pozostałej powierzchni zielonej (m.in. krzewy i trawy ozdobne). Przy okazji budowy nowej linii tramwajowej powstanie ponad 3,7 tys. metrów toru pojedynczego zielonego torowiska. Tego typu rozwiązania będą zastosowane tam, gdzie torowiska będą przebiegały poza jezdniami. Oprócz podstawowego waloru estetycznego zielone torowiska wpłyną na poprawę stanu środowiska naturalnego. Dzięki zastosowanej konstrukcji i nawierzchni roślinnej takie torowisko będzie ograniczało drgania i hałas oraz absorbowało pyły z ulicznego powietrza. Zatrzyma też wilgoć, dzięki czemu zminimalizuje efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła.
System Informacji Pasażer
W ramach realizacji projektu na rozbudowę Systemu Zarządzania Flotą i Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wyposażono 115 autobusów toruńskiego MZK w konsole prowadzącego pojazd oraz komputery pokładowe z GPS. Gruntownej modernizacji poddano tez oprogramowanie centralne systemu wzbogacając je o nowe moduły, takie jak np. program do wizualnego planowania topologii autobusowo tramwajowej sieci komunikacyjnej i rozkładów jazdy. To rozwiązanie pozwala na optymalizację wykorzystania floty, sprawniejsze planowanie grafików obsługi taboru, a także na szybsze generowanie rozkładów jazdy dla kierowców i na przystanki oraz do serwisu internetowego.
O planowanym czasie przyjazdu pojazdu na przystanek mieszkańcy są informowani na bieżąco na nowych 73 tablicach informacji pasażerskiej z modułem głosowym, a łącznie do systemu, razem z najstarszymi z 2014 roku jest ich wpiętych już 140. Na wszystkich tablicach z poziomu nowej aplikacji centralnej dyspozytorzy mogą zamieszczać różnego rodzaju komunikaty o ewentualnych zmianach lub utrudnieniach w komunikacji.
Mieszkania miejskie przy ul. Poznańskiej 294D
Oddany w kwietniu 2021 roku budynek przy ul. Poznańskiej 294 D, to piąty z siedmiu domów wielorodzinnych, które TTBS buduje na powstającym osiedlu na lewobrzeżu.Koszt wybudowania domu wielorodzinnego przy ul. Poznańskiej wyniósł przeszło 14 mln zł - 45% tej kwoty to pieniądze uzyskane z Funduszu Dopłat, kolejne 45% pokryła Gmina Miasta Toruń, a pozostałe 10% sfinansowała spółka TTBS. W budynku znajduje się 75 lokali, które mają wyższy standard niż tradycyjne gminne budownictwo.
Oddane do użytku mieszkania mają zazwyczaj po dwa pokoje lub po jednym pokoju z aneksem kuchennym, zdarzają się jednak i większe. W każdym jest łazienka i kuchnia. W każdej klatce znajduje się winda, a także pomieszczenie na rowery i wózki oraz wspólna suszarnia. Mieszkania zarządzane przez TTBS przeznaczone są przede wszystkim dla rodzin, które obecnie zamieszkują w gminnych lokalach mieszkalnych, wywiązują się z obowiązku płacenia czynszu, a jednocześnie chciałyby poprawić standard zamieszkiwania.
Mieszkanie PLUS
Osiedle w ramach programu powstało przy ul. Okólnej. Składa się z ośmiu czterokondygnacyjnych budynków. W każdym z nich znajduje się 40 mieszkań, po 10 na każdej kondygnacji. Centralną część osiedla stanowi plac, który umiejscowiono się przy głównym wjeździe od strony wschodniej. W jego bezpośrednim sąsiedztwie zlokalizowana jest część rekreacyjna z placem zabaw. Na przyszłych najemców czekają mieszkania 1-, 2- i 3-pokojowe wykończone „pod klucz”.
Średnia stawka czynszu wynosi 26 zł/mkw. plus zaliczka na koszty eksploatacji 5,5 zł/mkw. (koszty te dotyczą utrzymania nieruchomości wspólnych: terenu osiedla, parkingów, zieleni, napraw i remontów, etc.) oraz Twoje rachunki (woda, prąd, ogrzewanie, wywóz nieczystości, etc.). Najemcy mają prawo ubiegać się o dopłaty do czynszu.
Zadaszenie Boiska Na Skarpie
Toruń znalazł się wśród 12 miast w Polsce, które otrzymały dofinansowanie z programu pilotażowego dotyczącego budowy boisk piłkarskich z zadaszeniami lub samych zadaszeń. Dofinansowanie z Ministerstwa Sportu wyniosło 1.217.000 zł co stanowiło 50% kosztów całkowitych inwestycji (koszt całkowity: 2.434.000 zł netto).
Projekt objął montaż powłoki pneumatycznej nad boiskiem treningowym ze sztuczną murawą. Dla obsługi powłoki przewidziano montaż wolnostojącego urządzenia maszynowni (dwa wolnostojące piece) na olej opałowy. Powstanie także magazyn na powłokę w konstrukcji stalowej, poszycie z blachy trapezowej o wymiarach10,00x10,00m. Obiekt jest zasilany w energię elektryczną (podtrzymywanie ciśnienia, oświetlenie, wentylacja itp.) z istniejącej infrastruktury.
Jest to jedyne zadaszone boisko pełnowymiarowe w województwie kujawsko-pomorskim. Najbliższy taki obiekt znajduje się w Gdańsku.
Modernizacja Torowisk Tramwajowych
W ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” modernizowane są trzy odcinki torowisk tramwajowych - na ul. Broniewskiego pomiędzy ul. Sienkiewicza i Reja, w ciągu ul. Bydgoskiej i na Szosie Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego.
Na ul. Broniewskiego zakończono modernizację torowiska wraz w infrastrukturą towarzyszącą. W ramach prac wykonano m.in. płytę torową na całym torowisku i połączono szyny na styku z istniejącym torowiskiem. Zamontowano nową sieć trakcyjną i wykonano regulację wysokościową peronów tramwajowych. Na całej długości peronów zamontowano nowe wygrodzenia antybryzgowe, a na torach smarownice oraz system sterowania zwrotnicą. W tzw. międzytorzu wykonano po raz pierwszy w Toruniu matę rozchodnikową zamiast tradycyjnej trawy.
W ciągu ul. Bydgoskiej trwają prace na ponad 2,5 km toru pojedynczego. Zielone torowisko będzie miało ponad 1320 metrów bieżących. Prace potrwają do sierpnia 2022 r.
Zakończyła się modernizacja torowiska w Szosie Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego. Na całym odcinku toru północnego (od strony Rubinkowa) ułożono warstwy humusu w międzytorzu, zainstalowano sieć trakcyjną, zdemontowano tymczasowe rozjazdy, a zmodernizowane torowisko połączono z istniejącą siecią torów.
Koszt prac to łącznie ok. 104,6 mln zł
Parkingi Park&Ride
Inwestycja potrwa do końca marca 2023 roku. Wartość obu inwestycji to blisko 31 mln PLN. Łącznie przy ul. Dziewulskiego i ul. Olimpijskiej powstanie 439 nowych miejsc do parkowania. Lokalizacje dobrane zostały tak, by zapewnić kierowcom wygodne korzystanie z komunikacji miejskiej.
Na budowie parkingu przy ul. Dziewulskiego wykonawca rozebrał starą nawierzchnię i dwa niewielkie budynki, które kolidowały z nowym parkingiem. Przystąpiono do usuwania kolizji energetycznych i teletechnicznych. Wykonano szereg prac ziemnych oraz wykonano pierwsze fundamenty, które będą stanowiły podpory pod słupy układu nośnego obiektu. Równolegle rozpoczęła się budowa kanalizacji deszczowej. W przyszłym tygodniu na budowie pojawią się dźwigi, które będą pomagały w montażu konstrukcji obiektu. Przypominamy, że parking przy ul. Dziewulskiego będzie posiadał 2 poziomy, przy czym na poziomie 0 przewidziano zadaszoną pętlę dla autobusów miejskich. W sumie na parkingu będą mogły parkować 222 pojazdy, w tym pojazdy elektryczne dla których dostępne będą miejsca z ładowarkami.
Z kolei parking przy ul. Olimpijskiej będzie oferował 217 miejsc parkingowych. Obecnie wykonawca prowadzi tam roboty ziemne i wykonuje wykopy pod przyszłe fundamenty. Rozpoczęło się zbrojenie i szalowanie ścian klatek schodowych.
Przebudowa ul. Chrzanowskiego
Rozbudowa ulicy Chrzanowskiego stanowi kontynuację prac realizowanych w latach 2018-2020 przy udziale finansowym PGE Toruń SA, obejmującej zakończoną w roku 2020 przebudowę ulic Ceramicznej i Ukośnej.
Przebudowa ulicy obejmuje odcinek o długości 1086 m. Trylinka i beton cementowy ustąpią miejsca bitumicznej nawierzchni. Przy jezdni pojawi się ciąg pieszo-rowerowy, powstaną także trzy perony autobusowe i dwa parkingi z dziesięcioma miejscami. W ramach inwestycji zostanie wykonane włączenie ulicy Chrzanowskiego w ulice boczne (ul. Wymarzona, ul. Chrzanowskiego, ul. Na Zapleczu) oraz kanalizacja deszczowa i nowe oświetlenie.
Planowany termin zakończenia zadania to 30 lipca 2022 r.
Sala Sportowa przy SP nr 14
Szkoła Podstawowa nr 14 przy ul. Hallera doczeka się sali gimnastycznej z prawdziwego zdarzenia – umowa z wykonawcą zadania została podpisana 20 maja 2021 r. Wartość umowy wynosi 7 472 121,45 zł. Obiekt zostanie oddany do użytku w roku szkolnym 2022/2023.
Pierwszy etap inwestycji związany z budową i wyposażeniem Sali zakończy się po 60 tygodniach od podpisania umowy, drugi zaś, związany z wykonaniem zieleni i elementów małej architektury – do 21 listopada 2022 roku.
Zgodnie z projektem, sala gimnastyczna zostanie połączona z budynkiem szkoły łącznikiem naziemnym. Powierzchnia całkowita budynku wynosi 1120 m kw. Sama sala będzie budynkiem jednokondygnacyjnym, z kolei część z szatnią i pomieszczeniami sanitarnymi będzie rozplanowana na dwóch kondygnacjach. Sala posiadać będzie trybunę na 100 osób. Wokół obiektu urządzony zostanie teren zielony wyposażony w elementy małej architektury.