Toruńska Motoarena zdobywa kolejne laury. Na początku stycznia uczestnicy plebiscytu organizowanego przez lokalne media uznali ją za największe wydarzenie roku. Wcześniej uzyskała tytuł Sportowego Obiektu Roku. Teraz - w plebiscycie czasopisma "Sportplus" - została uznana za Sportową Arenę Roku 2009.
Miesięcznik "Sportplus" poświęcony jest tematyce związanej z projektowaniem, budową, modernizacją i utrzymaniem obiektów sportowych i rekreacyjnych (hal sportowych, basenów, pól golfowych, stadionów, boisk, lodowisk), a także finansowaniem i zarządzaniem inwestycjami sportowymi. Promuje nowoczesne i funkcjonalne rozwiązania projektowe, najwyższej jakości materiały i technologie oraz pokazuje firmy i ludzi zaangażowanych w rozwój infrastruktury sportowej i rekreacyjnej.
Adresowany jest m.in. do inwestorów instytucjonalnych (miasta, gminy, powiaty) i prywatnych, do projektantów i architektów, firm wykonawczych, właścicieli i administratorów obiektów sportowych, klubów i związków sportowych, do Polskiego Komitetu Olimpijskiego, Sztabu EURO 2012 i Ministerstwa Sportu.
Na łamach "Sportplusa" pisano o wszystkich ważniejszych obiektach sportowych oddanych do użytku w ubiegłym roku. Spośród nich redakcja wybrała sześć najważniejszych, wyróżniających się i te stanęły do konkursu o tytuł Sportowej Areny Roku 2009. Ostatecznego wyboru dokonali internauci. W wyniku ich głosowania pierwsze miejsce przypadło właśnie Motoarenie im. Mariana Rosego. Toruński stadion żużlowy wyprzedził niecodzienny obiektowi, jakim jest Centrum Japońskich Sportów i Sztuk Walki "Dojo" w Starej Wsi oraz nowy stadion piłkarski w Lubinie.
Na stronie internetowej "Sportplusa" napisano: "Motoarena zachwyca nowoczesnością, funkcjonalnością i atmosferą na trybunach. Zbudowany w stosunkowo krótkim czasie obiekt żużlowy został okrzyknięty najlepszym stadionem speedwaya na świecie! Inwestycja w Toruniu została dostrzeżona nie tylko przez internautów i już od przyszłego roku, przez pięć kolejnych sezonów zagości tu Speedway Grand Prix - najważniejsza impreza w światowym kalendarzu zawodów żużlowych".
Nie jest to pierwszy zaszczytny tytuł dla Motoareny. Na początku stycznia br., w konkursie zorganizowanym wspólnie przez "Gazetę Pomorską", "Radio Gra" i "Teraz Toruń", otwarcie stadionu okrzyknięto największym wydarzeniem minionego roku - ważniejszym niż festiwal Skyway, umowa na organizację Grand Prix na żużlu czy uzyskanie zezwolenia na budowę mostu drogowego. Z kolei w plebiscycie "Gazety Wyborczej" otwarcie nowego stadionu żużlowego zajęło trzecie miejsce.
Ponadto Motoarena zdobyła tytuł Sportowego Obiektu Roku, przyznany przez Polski Klub Infrastruktury Sportowej. Organizacja ta wyróżniła również Toruń w konkursie "Budowniczy Polskiego Sportu" w kategorii inwestor obiektów sportowych i rekreacyjnych.
Tytuł Sportowy Obiekt Roku jest przyznawany przez PKIS obiektom sportowym i rekreacyjnym wyróżniającym się architekturą i zastosowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Niezależna kapituła konkursu za taki obiekt uznała właśnie stadion żużlowy w Toruniu. Natomiast gminę i prezydenta Michała Zaleskiego wyróżniono za "wyjątkowe zaangażowanie w budowę lub modernizację aktywność i dużą odpowiedzialność w prawidłowym przebiegu procesu inwestycyjnego".
Motoarena służy jednak nie tylko miłośnikom żużla. 9 sierpnia, na zakończenie XIV Światowych Igrzysk Polonijnych, zagrała na niej grupa Perfect. Planuje się zorganizowanie tam także innych, gwiazd światowej sławy, koncertów.
Warto wiedzieć:
Otwarty w maju 2009 r. stadion należy do najnowocześniejszych na świecie. Powierzchnia całego obiektu w granicach opracowania zajmuje 72.471 m, w tym 26.649 m przypada na stadion wraz z obiektami kubaturowymi, tor żużlowy ma 5.308 m, jądro toru to 6.863 m. Pozostała powierzchnia to place manewrowe, stanowiska parkingowe, chodniki.
Wokół areny przewidziano miejsca parkingowe dla 502 samochodów osobowych, 12 autobusów i 94 miejsca VIP. Widownia zaprojektowana jest na 15 tysięcy miejsc siedzących, w całości zadaszona. Konstrukcja dachu umożliwia w II etapie inwestycji zadaszenie nad całością toru żużlowego. Widownia ukształtowana jest w dwóch poziomach. Dolny ułożony jest na gruncie, liczy 10 rzędów i może pomieścić 7 tys. osób. Poziom pierwszego rzędu znajduje się na wysokości dwóch metrów nad torem. Z poziomu górnego zawody może oglądać 8 tys. osób. Po stronie północnej stadionu mieści się park maszyn z parkingiem na 50 miejsc dla zawodników i obsługi zawodów, wraz z myjką. W parku maszyn są 24 boksy serwisowe z całym zapleczem.
Po stronie południowej znajduje się pawilon główny z pomieszczeniami VIP, administracji, gastronomii, obsługi prasowej i sprawozdawczej dla stacji radiowych, telewizyjnych oraz obsługi zawodów wraz z ochroną i monitoringiem. Pod trybuną górną umieszczono toalety dla publiczności oraz bufety. Trybuna dolna i górna podzielone zostały na sektory. Stadion jest dostosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Dla nich zamontowano windę w pawilonie głównym i przystosowano toalety przy miejscach na widowni.
Jeśli chodzi o to, co dla żużlowców najważniejsze, czyli tor, jest on tradycyjny, o nawierzchni granitowej, z odwodnieniem. Ma 325 metrów długości. Proste mają po 62 metry, promień łuków wynosi 31 metrów. Na prostych tor ma szerokość 12, a na łukach 18 metrów. Nachylenie toru na prostych wynosi 4 procent, czyli 50 cm , a na łuku 6-7 procent, tj. 110 cm. Tor otoczony jest bandą oddaloną od widowni 3-metrowym pasem. Tor oświetlają lampy o mocy 1.200 lux, a płytę o mocy 1.000 lux. Oświetlenie podwieszone jest pod zadaszeniem. Płyta wewnętrzna ma nawierzchnię zieloną, z odwodnieniem. Można na niej organizować zawody mini speedwaya, speedroweru, fourcrossu, hippiczne i inne.
Obiekt został zaprojektowany zgodnie z przepisami Międzynarodowej Federacji Motocyklowej, uchwałą Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego w sprawie licencji dla klubów Ekstraligi Żużlowej, wymogami Grand PRIX dla tej dyscypliny sportu, wymogami wynikającymi z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu utrwalania przebiegu imprez masowych oraz wymaganiami technicznymi dla urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
Dzięki tak wspaniałemu obiektowi przez kolejnych 5 lat Toruń będzie gospodarzem Grand Prix na żużlu. Dołączy w ten sposób do 10 innych miejsc na świecie, w których odbywa się cykl najważniejszych zawodów żużlowych. 8 października 2009 r. prezydent Torunia Michał Zaleski podpisał umowę w tej sprawie z angielską firmą BSI/IMG.