Trwają konsultacje społeczne na temat linii komunikacji miejskiej w Toruniu.
Remarszrutyzacja. Co to takiego i dlaczego o tym mówimy?
Rozpoczynamy konsultacje społeczne w sprawie organizacji linii autobusowych i tramwajowych w mieście.
Trudnym do wymówienia słowem "remarszrutyzacja" określamy zestaw działań związanych z rozbudową i modyfikacją organizacji miejskiego transportu publicznego, czyli komunikacji miejskiej.
W ostatnich latach w Toruniu nastąpiły istotnie zmiany - powstały nowe osiedla mieszkaniowe, m.in. tzw. osiedle JAR, zwiększyła się liczba osób zamieszkujących lewobrzeżną część miasta, pojawiły się nowe odcinki szkieletowego układu drogowego: most drogowy gen. Elżbiety Zawackiej czy trasa średnicowa północna nosząca imię Prezydenta Władysława Raczkiewicza. Wpłynąło to znacząco na sposób przemieszczania się po mieście, w tym także na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Zaszły także ważne zmiany w ofercie biletowej - wprowadzono bilety czasowe, które ograniczyły w znacznym stopniu koszt korzystania z połączeń przesiadkowych, a od nowego roku (2018) mamy także nowe bilety okresowe i nowy regulamin przewozowy w komunikacji. Już za kilka lat, bo od 2021 roku, będziemy mogli korzystać z trasy tramwajowej na Chełmińskim Przedmieściu, która poprowadzi aż do nowego tzw. osiedla JAR.
To wszystko skłania do rozpoczęcia dyskusji na temat przyszłego kształtu sieci komunikacji miejskiej w Toruniu, sposobu organizacji przejazdów na poszczególnych liniach czy też wzajemnych relacji pomiędzy tymi liniami.
Założenia remarszrutyzacji
Głównym celem remarszrutyzacji w Toruniu jest podniesienie efektywności podróżowania komunikacją miejską poprzez realizację następujących działań:
Co w ramach konsultacji?
W ramach konsultacji społecznych chcemy więc poznać opinię mieszkańców na temat wyżej wymienionych zagadnień:
Do Urzędu Miasta wpłynął również wniosek z propozycją rozdzielenia komunikacji na lewym oraz prawym brzegu Wisły i uruchomienia wahadłowej linii autobusowej przez most im. J. Piłsudskiego. Według tej koncepcji autobusy kursujące po lewobrzeżu dojeżdżałyby na przykład do Dworca Głównego. Stąd zaś - do alei Solidarności, funkcjonowałaby linia wahadłowa. Natomiast autobusy na prawym brzegu Wisły dojeżdżałyby tylko do alei Solidarności. Zatem podróże wykonywane obecnie jednym autobusem należałoby pokonać przynajmniej z jedną przesiadką.
Jak wziąć udział w konsultacjach?
Czasu jest dużo
Czekamy do 30 kwietnia 2018 r.
Po zakończeniu okresu zbierania uwag będziemy je analizować i wynikające z nich propozycje przedstawimy mieszkańcom w drugim etapie konsultacji.
Kilka słów o tramwaju na tzw. osiedle JAR
Do obsługi tzw. osiedla JAR zaplanowano skierowanie dwóch linii tramwajowych, które otrzymałyby nowe numery:
Trasy obu linii łączyłyby się na węźle w alei Solidarności i dalej przez Szosę Chełmińską i ulicami Długą, Legionów, Polną oraz Watzenrodego obie linie docierałyby do tzw. osiedla JAR.
Kliknij obrazek, aby pobrać większą mapkę
Warto wiedzieć - Komunikacja miejska w liczbach
W skład taboru toruńskiej komunikacji wchodzi dziś 145 autobusów i 70 wagonów tramwajowych, które przewożą rocznie ponad 53 mln pasażerów. Łącznie w ciągu roku tramwaje przejeżdżają ok. 2,2 mln km, a autobusy 10,5 mln km. Sieć komunikacyjna to 143 km ulic, po których kursuja autobusy i 24 km torowisk tramwajowych. Na tej sieci realizowane są przewozy, na 41 liniach autobusowych o łącznej długości 531 km i 5 liniach tramwajowych o długości 49 km. W każdy dzień roboczy do obsługi linii kierowane są 32 pociągi tramwajowe i 122 autobusy.
Dane te pokazują wyraźnie, że publiczny transport zbiorowy ma bardzo duże znaczenie dla codziennego życia mieszkańców Torunia, dlatego tak ważne jest, aby działał dobrze i spełniał oczekiwania pasażerów. Stąd zależy nam na jak największym udziale mieszkańców w tych konsultacjach.
Konsultacje są prowadzone przez Wydział Komunikacji Miejskiej Urzędu Miasta Torunia we Współpracy z Wydziałem Gospodarki Komunalnej, którego zadaniem jest organizowanie i nadzór nad prawidłowością działania komunikacji Miejskiej w Toruniu.