Autobusem i tramwajem po Toruniu | www.torun.pl

Serduszko w kolorze ukraińskiej flagi - niebieski i żółty, poziomy pas.

Flaga Unii Europejskiej. Żółte gwiazdki ułożone w okrąg na niebieskim tle. Pod flagą napis Unia Europejska.

Toruń

Autobusem i tramwajem po Toruniu

Trwają konsultacje społeczne na temat linii komunikacji miejskiej w Toruniu.

Remarszrutyzacja. Co to takiego i dlaczego o tym mówimy?
Rozpoczynamy konsultacje społeczne w sprawie organizacji linii autobusowych i tramwajowych w mieście.

Trudnym do wymówienia słowem "remarszrutyzacja" określamy zestaw działań związanych z rozbudową i modyfikacją organizacji miejskiego transportu publicznego, czyli komunikacji miejskiej.

W ostatnich latach w Toruniu nastąpiły istotnie zmiany - powstały nowe osiedla mieszkaniowe, m.in. tzw. osiedle JAR, zwiększyła się liczba osób zamieszkujących lewobrzeżną część miasta, pojawiły się nowe odcinki szkieletowego układu drogowego: most drogowy gen. Elżbiety Zawackiej czy trasa średnicowa północna nosząca imię Prezydenta Władysława Raczkiewicza. Wpłynąło to znacząco na sposób przemieszczania się po mieście, w tym także na funkcjonowanie komunikacji miejskiej.  Zaszły także ważne zmiany w ofercie biletowej - wprowadzono bilety czasowe, które ograniczyły w znacznym stopniu koszt korzystania z połączeń przesiadkowych, a od nowego roku (2018) mamy także nowe bilety okresowe i nowy regulamin przewozowy w komunikacji. Już za kilka lat, bo od 2021 roku, będziemy mogli korzystać z trasy tramwajowej na Chełmińskim Przedmieściu, która poprowadzi aż do nowego tzw. osiedla JAR.

To wszystko skłania do rozpoczęcia dyskusji na temat przyszłego kształtu sieci komunikacji miejskiej w Toruniu, sposobu organizacji przejazdów na poszczególnych liniach czy też wzajemnych relacji pomiędzy tymi liniami.

Założenia remarszrutyzacji
Głównym celem remarszrutyzacji w Toruniu jest podniesienie efektywności podróżowania komunikacją miejską poprzez realizację następujących działań:

  • uwzględnienie w sieci transportowej Torunia nowej linii tramwajowej - do tzw. osiedla JAR,
  • wprowadzenie modułowych częstotliwości kursów (np. co: 10, 12, 15, 20, 30 i 60 minut) - dzięki temu autobusy konkretnych linii kursowałyby w poszczególnych godzinach w tych samych odstępach czasowych, np. autobus linii nr 15 kursowałby co 20 minut w godzinach: 7:10, 7:30, 7:50, 8:10, 8:30,. 8:50, itd.),
  • wprowadzenie przemienności odjazdów na wspólnych odcinkach tras, tj. cyklicznie powtarzających się, w miarę możliwości równych odstępów pomiędzy odjazdami poszczególnych  autobusów z danego przystanku,
  • wyeliminowanie dublowania się tras tramwajowych i autobusowych,
  • zwiększenie częstotliwości kursów na głównych ciągach komunikacyjnych,
  • wprowadzenie linii osiedlowych dowożących do linii tramwajowych lub autobusowych o wysokich częstotliwościach kursów.

Co w ramach konsultacji?
W ramach konsultacji społecznych chcemy więc poznać opinię mieszkańców na temat wyżej wymienionych zagadnień:

  • Co sądzą o propozycjach obsługi tzw. osiedla JAR linią tramwajową (o  możliwościach czytaj dalej)?
  • Jak oceniają pomysł wprowadzenia modułowych częstotliwości kursów?
  • Co sądzą o przemienności kursów, pomyśle wyeliminowania dublowania się tras tramwajowych i autobusowych, zwiększenia liczby kursów na liniach głównych oraz wprowadzeniu linii osiedlowych?
  • Chcemy też poznać propozycje dotyczące oczekiwanych zmian w przebiegu tras linii autobusowych.

Do Urzędu Miasta wpłynął również wniosek z propozycją rozdzielenia komunikacji na lewym oraz prawym brzegu Wisły i uruchomienia wahadłowej linii autobusowej przez most im. J. Piłsudskiego. Według tej koncepcji autobusy kursujące po lewobrzeżu dojeżdżałyby na przykład do Dworca Głównego. Stąd zaś - do alei Solidarności, funkcjonowałaby linia wahadłowa. Natomiast autobusy na prawym brzegu Wisły dojeżdżałyby tylko do alei Solidarności. Zatem podróże wykonywane obecnie jednym autobusem należałoby pokonać przynajmniej z jedną przesiadką.

  • Ponieważ pomysł ten wpłynąłby rewolucyjnie na możliwości korzystania z przejazdów na terenie miasta zadecydowano, że zostanie on poddany konsultacjom społecznym - prosimy o opinię także w tej sprawie.

Jak wziąć udział w konsultacjach?

  • wystarczy spisać swoje opinie, uwagi i propozycje i przesłać je mailem na adres: konsultacje@um.torun.pl


  • można też poczekać na rozpoczęcie cyklu spotkań Prezydenta Torunia Michała Zaleskiego z mieszkańcami i przekazać swoje uwagi na jednym z tych spotkań - podczas dyżurów konsultacyjnych (będą się one odbywać w drugiej połowie lutego i w marcu 2018 r.)

Czasu jest dużo
Czekamy do 30 kwietnia 2018 r.


Po zakończeniu okresu zbierania uwag będziemy je analizować i wynikające z nich propozycje przedstawimy mieszkańcom w drugim etapie konsultacji.


Kilka słów o tramwaju na tzw. osiedle JAR
Do obsługi tzw. osiedla JAR zaplanowano skierowanie dwóch linii tramwajowych, które otrzymałyby nowe numery:

  • Linia nr 6 - z osiedla Na Skarpie do tzw. osiedla JAR
  • Linia nr 7 - z pętli przy Motoarenie do tzw. osiedla JAR

Trasy obu linii łączyłyby się na węźle w alei Solidarności i dalej przez Szosę Chełmińską i ulicami Długą, Legionów, Polną oraz Watzenrodego obie linie docierałyby do tzw. osiedla JAR.

Linie tramwajowe na tzw. osiedle JAR
Kliknij obrazek, aby pobrać większą mapkę


Warto wiedzieć - Komunikacja miejska w liczbach
W skład taboru toruńskiej komunikacji wchodzi dziś 145 autobusów i 70 wagonów tramwajowych, które przewożą rocznie ponad 53 mln pasażerów. Łącznie w ciągu roku tramwaje przejeżdżają ok. 2,2 mln km, a autobusy 10,5 mln km. Sieć komunikacyjna to 143 km ulic, po których kursuja autobusy i 24 km torowisk tramwajowych. Na tej sieci realizowane są przewozy, na 41 liniach autobusowych o łącznej długości 531 km i 5 liniach tramwajowych o długości 49 km. W każdy dzień roboczy do obsługi linii kierowane są 32 pociągi tramwajowe i 122 autobusy.

Dane te pokazują wyraźnie, że publiczny transport zbiorowy ma bardzo duże znaczenie dla codziennego życia mieszkańców Torunia, dlatego tak ważne jest, aby działał dobrze i spełniał oczekiwania pasażerów. Stąd zależy nam na jak największym udziale mieszkańców w tych konsultacjach.


Konsultacje są prowadzone przez Wydział Komunikacji Miejskiej Urzędu Miasta Torunia we Współpracy z Wydziałem Gospodarki Komunalnej, którego zadaniem jest organizowanie i nadzór nad prawidłowością działania komunikacji Miejskiej w Toruniu.

Najczęściej czytane aktualności

  • Drogi, Miasto
    W poniedziałek 29 kwietnia 2024 r. o godzinie 17.00 Bulwar Filadelfijski zostanie udostępniony dla ruchu.
  • Organizacja ruchu w majówkowy weekend na Starówce
    Drogi, Miasto
    W weekend majowy w obrębie Starówki będą obowiązywać zmiany w organizacji ruchu i komunikacja miejskiej.
  • Na zdjęciu: odznaczone pary małżeńskie
    Miasto
    W Ratuszu Staromiejskim w Toruniu 9 toruńskich par odebrało Medale za Długoletnie Pożycie Małżeńskie. Uroczystość odbyła się 26 kwietnia 2024 r.
  • Miasto
    Tuż przed majówką miasto uruchomiło w Toruniu fontanny miejskie. Wracają także widowiskowe pokazy wieczorne na fontannie Cosmopolis przy Fosie Staromiejskiej.
  • Eko, Miasto
    Nowe podłogi i balustrady - zakończył się remont tarasu widokowego przy ul. Majdany.
  • Miasto
    We wtorek 30 kwietnia 2024 r. w Komendzie Miejskiej PSP w Toruniu odbył się uroczysty apel z okazji przyjęcia obowiązków Komendanta Miejskiego PSP w Toruniu przez bryg. Sławomira Grudzińskiego.
  • Centrum Wsparcia Biznesu jest partnerem Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej - Copernican Digital Forum. Wydarzenie odbędzie się w dniach 7-8 maja 2024 r. na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarzadzania UMK. Organizatorem konferencji jest Studenckie Koło Naukowe Forum e-biznesu.
  • Blisko 100 rowerzystów wzięło udział w pierwszej edycji historycznych rajdów rowerowych „Flisackim szlakiem”. Wydarzenie jest częścią roku upamiętniającego tradycje flisactwa w Toruniu. Kolejny rajd z tego cyklu zaplanowano 11 maja 2024.
  • Rozpoczynamy kolejny cykl biegów przełajowych pn. „Cross Barbarka 2024” i gorąco zapraszamy do udziału.
  • Przypominamy, że parkując na terenie Strefy Płatnego Parkowania w dniu 1 i 3 maja 2024 r. nie wnosimy opłat.
  • Fitch Ratings potwierdził ratingi Miasta Torunia i zmienił perspektywę międzynarodowych długoterminowych ratingów dla zadłużenia w walucie zagranicznej i krajowej z negatywnej na stabilną.
  • W dniu pierwszej sesji Rady Miasta Torunia IX kadencji, 7 maja br. w Katedrze śś. Janów odbędzie się msza święta w intencji miasta i mieszkańców.
  • W poniedziałek 29 kwietnia 2024 r. o godzinie 17.00 Bulwar Filadelfijski zostanie udostępniony dla ruchu.
  • Drużyna Arriva Twarde Pierniki zakończyła sezon 2023/2024. Podsumowanie nastąpiło podczas uroczystego spotkania, jakie odbyło się w hotelu Filmar 28 kwietnia 2024 r.