Od 31 października 2019 r. kontrolę biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Toruniu prowadzi Gmina Miasta Toruń, działająca poprzez Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia (WGK).
Biuro Kontroli Biletów znajduje się w budynku WGK przy ul. Legionów 220 pok. 1 (obok zajezdni autobusowej), 56 611 83 39, e-mail: kontrolabiletow@um.torun.pl
Biuro czynne jest w: poniedziałki, środy, czwartki, piątki w godz. Od 10:00 do 15:30 oraz we wtorki w godz. 10:00 – 18:00.
Wpłaty opłat z tyt. wystawionych podczas kontroli wezwań do zapłaty można dokonać:
1) wpłaty bezgotówkowe w Wydziale Gospodarki Komunalnej ul. Legionów 220 w Toruniu, parter, pokój nr 1, w godz. urzędowania biura;
2) wpłaty gotówkowe w kasie biletowej MZK (wyłączając opłaty manipulacyjne):
- ul. Legionów 220 w Toruniu - od poniedziałku do piątku w godz. 9:15 – 17:00;
- ul. Sienkiewicza 24/26 w Toruniu - od poniedziałku do piątku w godz. 6:00 – 17:30, a także w każdą sobotę w godz. 6:00 – 13:30;
3) na rachunek bankowy Gminy Miasta Toruń (w tytule wpisując: nr wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej oraz imię i nazwisko): Bank Millennium S.A. 73 1160 2202 0000 0003 8995 2100
Do zadań kontrolera biletów należy w szczególności:
Do zadań Biura Kontroli Biletów należy w szczególności:
Kontrolerzy biletów podczas wykonywanych czynności służbowych kierują się obowiązującymi przepisami prawa, w tym m.in.:
Reklamacje od wezwań do zapłaty opłaty dodatkowej
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz. U. Nr 38 poz. 266 z późn. zm.) podróżny może złożyć reklamację, w trybie i na zasadach w nim określonych w:
Biurze Kontroli Biletów (budynek WGK - obok zajezdni autobusowej) ul. Legionów 220, parter, pok. 1.
Wzór identyfikatora
uprawniającego kontrolera do przeprowadzania kontroli biletów w środkach komunikacji miejskiej w Toruniu:
Kontrolerzy biletów posiadają upoważnienie do kontroli biletów we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej w Toruniu oraz na terenie innych gmin, na mocy zawartych z nimi porozumień międzygminnych w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego.
Co może kontroler zgodnie z przepisami prawa?
Kwestia uprawnień uregulowana została w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 1983 z późn. zm.).
Kontroler ma prawo (art. 33a. ust. 7):
1) w razie odmowy zapłacenia należności - żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego;
2) w razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu - ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z przepisami prawo zatrzymania podróżnego i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości;
3) w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony - zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu;
W przypadku, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, do czasu przybycia funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, podróżny obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzania kontroli albo w innym miejscu wskazanym przez przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego albo osobę przez niego upoważnioną (art. 33a ust. 8).
W myśl art. 87a cyt. uchwały podróżny, który w czasie kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu, mimo braku odpowiedniego dokumentu przewozu, odmawia zapłacenia należności i okazania dokumentu, umożliwiającego stwierdzenie jego tożsamości, podlega karze grzywny. Orzekanie w sprawach określonych powyżej następuje w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (art. 87c).