Zieleń w pasach drogowych | www.torun.pl

Serduszko w kolorze ukraińskiej flagi - niebieski i żółty, poziomy pas.

Flaga Unii Europejskiej. Żółte gwiazdki ułożone w okrąg na niebieskim tle. Pod flagą napis Unia Europejska.

Zieleń w pasach drogowych

Drogi, Eko, Miasto
Data publikacji: 11 września 2020
Autor: Magdalena Kujawa
projekt drogowy z pasami zieleni

Każdy projekt drogowy przeprowadzany w Toruniu od 2017 r. wymaga konsultacji z Biurem Ogrodnika Miejskiego Urzędu Miasta Torunia. Pozwala to uniknąć wielu problemów związanych z dewastacją zieleni miejskiej.

Prowadzone na terenie miasta inwestycje drogowe od kilku lat muszą uzyskać bądź opinię, bądź uzgodnienie Biura Ogrodnika Miejskiego. Opinia dotyczy niewielkich projektów, takich jak przyłącza czy zjazdy. Ma charakter doradczy i nie obliguje inwestora do zastosowania się do niej. Uzgodnienie ma już charakter wiążący i dotyczy większych projektów drogowych. Dzięki niemu minimalizuje się negatywne działanie na zieleń w wypadku przebudowy istniejących pasów drogowych, zaś przy nowych inwestycjach można racjonalnie tę zieleń kształtować. W sumie w ciągu roku Biuro Ogrodnika Miejskiego wydaje ok. 100 opinii i uzgodnień.

Najpierw do biura trafia projekt danej inwestycji, który musi zawierać plany związane z zagospodarowaniem terenów zielonych przy drodze. Następnie pracownik BOM udaje się na miejsce, by sprawdzić zgodność planów ze stanem faktycznym. Potem do wykonawcy przesyłane są szczegółowe wytyczne.

Planowanie zieleni w pasach drogowych zależy od wielu czynników. W istniejących już ciągach komunikacyjnych inwestycję trzeba prowadzić tak, by w jak najmniejszym stopniu naruszyć zieleń i dopasować do niej ewentualne nowe nasadzenia. W wypadku nowo budowanych dróg ważne jest m.in., by rośliny nie zasłaniały widoczności, a tym samym nie wpływały na obniżenie bezpieczeństwa na danym odcinku. W tym wypadku urzędnicy sugerują, jakie gatunki roślin mogą się w danym miejscu pojawić.

Kolejnym problemem, który trzeba rozpatrzyć przy wydawaniu decyzji jest istniejąca bądź budowana infrastruktura podziemna. Jeśli np. pod ziemią biegną instalacje, nie można w tym miejscu posadzić drzew, których korzenie zniszczyłyby infrastrukturę. Z drugiej strony drogowcy muszą dostosować np. typ kładzionej nawierzchni do rodzaju znajdujących się w jej otoczeniu roślin. Zbyt mocne utwardzenie terenu może być zabójcze dla istniejących w danym miejscu drzew czy krzewów.

- Do Budżetu Obywatelskiego często zgłaszane są projekty uzupełnienia albo wymiany zieleni, np. na ul. Mickiewicza czy Szosie Chełmińskiej. Czasami naprawdę trudno jest znaleźć miejsce dla drzew w siatce podziemnych przewodów. W takich wypadkach sadzimy jedynie krzewy – opowiada Tomasz Kozłowski, kierownik referatu utrzymania zieleni w Biurze Ogrodnika Miejskiego.

Wykonawcy muszą też uzgodnić z BOM, jakim sprzętem i w jakiej technologii można prowadzić prace, by w najmniejszym stopniu naruszyć istniejącą zieleń. Urzędnicy uczulają także drogowców, by składowanie materiałów budowlanych odbywało się w sposób niezagrażający roślinom. Zabezpieczanie drzew na terenach inwestycji musi się odbywać pod opieką dendrologa.

Ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy inwestycjach są także walory estetyczne. Innego typu zieleń stosuje się w reprezentacyjnych częściach miasta (np. wokół starówki), inną na osiedlach, a jeszcze inną na drogach wyjazdowych z miasta. Istotne jest również, by sadzić takie gatunki, które w danym miejscu mają szansę przetrwać. Dlatego najczęściej do nasadzeń stosowane są np. drzewa rodzimych gatunków.

Każdy projekt przekazywany do Biura Ogrodnika Miejskiego wymaga zatem szczegółowego, indywidualnego rozpatrzenia. Nie da się zastosować jednego schematu do wszystkich inwestycji drogowych.

Najczęściej czytane aktualności

  • Trzynasta edycja toruńskiej „dyszki” i towarzyszącej „piątki” odbędzie się 12 maja 2024 r. Dzień wcześniej zaplanowana jest rywalizacja dla dzieci i młodzieży.
  • Ruszyły zapisy dzieci, które chcą wziąć udział w wyścigach rowerowych na Motoarenie. Wydarzenie odbędzie się 19 maja 2024 r.
  • 7 maja 2024 r. w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego miało miejsce zaprzysiężenie nowego prezydenta miasta, Pawła Gulewskiego, oraz ślubowanie radnych miejskich kadencji 2024-2029.
  • 7 maja 2024 r. w budynku Urzędu Miasta Torunia odbędzie się robocza część sesji Rady Miasta Torunia kadencji 2024-2029. W programie wybór wiceprzewodniczących Rady Miasta Torunia, wystąpienie ustępującego Prezydenta Miasta Torunia Michała Zaleskiego, przyjęcie statutu Gminy Miasta Toruń oraz sprawy organizacyjne związane z konstytuowaniem się...
  • W związku z „Piernikaliami 2024” w nocy z 10 na 11 maja i z 11 na 12 maja 2024 r. uruchomiona zostanie linia nocna tramwajowa 8N na trasie Uniwersytet – aleja Solidarności.
  • Prezydent Torunia Michał Zaleski oraz jego zastępca Zbigniew Fiderewicz spotkał się 6 maja 2024 r. z prof. dr hab. Tomaszem Szubrychtem, rektorem-komendantem Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Spotkanie było okazją do podsumowania dotychczasowej współpracy miasta z tą gdyńską akademią.
  • Ponad 60 koszykarzy-amatorów wzięło udział w pierwszej edycji Toruń 3x3 Streetball Challenge. W zawodach rywalizowało 15 drużyn w dwóch kategoriach wiekowych U15 i open. Kolejne wydarzenia tego cyklu zaplanowano w Toruniu od czerwca do sierpnia.
  • Przed nami wielki turniej finałowy 2. ligi piłki siatkowej mężczyzn. W dniach 10-12 maja 2024 roku odbędzie się Volleyball Toruń Cup 2024. Będzie to ostatni etap zmagań drugoligowców, którzy powalczą o awans do Tauron 1. ligi.