Rozpoczyna się Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, który potrwa od 1 kwietnia do 30 czerwca 2021 r (planowana nowelizacja ustawy przedłuży go do 30 września). Po raz pierwszy jest on obowiązkowy i przeprowadzany jest metodą samospisu.
Za organizację spisu odpowiedziany jest Główny Urząd Statystyczny. W Urzędzie Miasta Torunia powołane zostało Gminne Biuro Spisowe, które pełni rolę pomocniczą – m.in. wspiera w informowaniu mieszkańców o spisie, przeprowadzało nabór na rachmistrzów, pomaga torunianom w spisaniu się.
- Zwracam uwagę, że jako obywatele jesteśmy zobowiązani uczestniczyć w spisie. Nie mamy prawa odmowy wypełnienia ankiety spisowej – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
Po co jest spis?
Spis Powszechny organizowany jest raz na 10 lat. To podstawowe badanie i źródło danych z zakresu statystyki ludności, które ma na celu zebranie informacji o jej stanie i strukturze wg ustalonych cech demograficznych i społeczno-zawodowych, w oznaczonym momencie, na określonym terytorium. Spisy realizowane są zgodnie z zaleceniami i standardami organizacji międzynarodowych, jak Unia Europejska i ONZ, co umożliwia dokonywanie porównań międzynarodowych. Państwa członkowskie UE zobligowane są do zbierania danych statystycznych. Spisy powszechne to czas, kiedy państwo, zadając obywatelom kilka pytań, stara się zdiagnozować: ilu nas jest, kim jesteśmy i jak żyjemy. Spisy powszechne obejmują całą populację ludności i mieszkań. Oznacza to, że dane uzyskiwane w wyniku spisu powszechnego pochodzą od wszystkich obywateli. Co istotne, w przypadku wielu cech demograficzno-społecznych, jak np. wyznanie, narodowość czy stopień niepełnosprawności, spisy powszechne są dla państwa jedynym źródłem danych. Wyniki spisu umożliwiają analizę i ocenę zróżnicowania przemian demograficznych i społecznych. Na ich podstawie rząd podejmuje najważniejsze decyzje gospodarcze i społeczne na kolejne lata.
Pytania w spisie dotyczą następujących zakresów:
Kliknij i przeczytaj więcej o pytaniach, na jakie trzeba odpowiedzieć podczas spisu
Metody spisu
1. za pomocą aplikacji dostępnej na stronie GUS-u https://spis.gov.pl/
2. poprzez ogólnopolską infolinię 22 279 99 99
3. telefonicznie przy pomocy rachmistrza - do tych, którzy nie spiszą się sami, zadzwonią rachmistrzowie spisowi (osobisty spis w domu respondenta przez rachmistrza będzie uzależniony od sytuacji epidemicznej)
4. w Punkcie Spisowym
Jeśli żadna z trzech powyższych metod spisu nie wchodzi w grę, można umówić się na wizytę w Punkcie Spisowym. W Toruniu działać będą dwa punkty, gdzie z pomocą przeszkolonego pracownika można dokonać spisu:
ul. Mickiewicza 10-16, III piętro, pokój 307
Umówienie wizyty: tel. 539 671 358
Czynny od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-15.00
ul. Wały gen. Sikorskiego 8
Umawianie wizyty: tel. 56 611-86-82, 668-142-949 lub mail: punktspisowy@um.torun.pl
Punkt spisowy będzie czynny od poniedziałku do piątku w godz. 9.30-15.00.
- Jeżeli ktoś chciałby samodzielnie wypełnić ankietę spisową w komputerze, a nie ma do niego dostępu w domu, może to zrobić przy pomocy urzędnika w Urzędzie Miasta Torunia. Jedna prośba - jak zawsze przy kontaktach z urzędniczkami i urzędnikami wymagana jest wcześniejsza rejestracja – telefoniczna, mailowa, a nawet listowna – podkreśla prezydent Michał Zaleski.
Prosimy o korzystanie z punktów spisowych jedynie w wyjątkowych sytuacjach, gdy spisanie w inny sposób nie jest możliwe.
Kliknij i przeczytaj więcej o tym, jak się spisać
Wszystkie potrzebne informacje znajdują się na stronie https://spis.gov.pl/. Tam również wypełnimy ankietę spisową. Utworzona została także podstrona w toruńskim serwisie miejskim www.torun.pl/spis2021, gdzie zamieszczone zostały najważniejsze informacje ogólnopolskie i lokalne.