Osoby uprawnione do szczepienia przeciwko COVID-19, które ze względów zdrowotnych nie są w stanie dotrzeć do punktu szczepień, mogą skorzystać z tzw. wyjazdowego punktu szczepień.
Zadaniem wyjazdowych punktów szczepień jest dotarcie do tych pacjentów, którzy ze względu na stan zdrowia nie są w stanie samodzielnie, bądź korzystając z transportu zapewnionego przez gminę, dojechać na szczepienie w punkcie stacjonarnym. Zespół wyjazdowy dojedzie do takich osób i poda szczepionkę w miejscu, gdzie przebywają. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego działają cztery takie zespoły.
Aby skorzystać z takiej formy przyjęcia szczepienia, należy skontaktować się ze swoją placówką Podstawowej Opieki Medycznej lub pielęgniarką opieki długoterminowej.
Placówka POZ, po przyjęciu zgłoszenia, sprawdza czy pacjent posiada e-skierowanie na szczepienie. Jeśli nie posiada, a należy do grupy objętej bieżącym harmonogramem szczepień, wówczas lekarz placówki POZ wystawia pacjentowi stosowne skierowanie. Oceny zasadności szczepienia w miejscu pobytu pacjenta placówka POZ dokonuje na podstawie posiadanej wiedzy i dokumentacji medycznej pacjenta, udzielonej teleporady lub wywiadu z osobą działającą w jego imieniu.
Jeśli lekarz pierwszego kontaktu uzna, że pacjent nie może samodzielnie dotrzeć na szczepienie, przekazuje zgłoszenie do wyjazdowego punktu szczepień. Następnie pracownicy wyjazdowego punktu kontaktują się z pacjentem lub osobą działającą w jego imieniu oraz wyznaczają termin szczepienia w miejscu pobytu pacjenta.
W przypadku uznania braku przesłanek do skorzystania ze szczepienia przez wyjazdowy punkt szczepień, placówka POZ informuje o tym pacjenta lub osoby działające w jego imieniu.
Zgłoszenie za pośrednictwem pielęgniarki opieki długoterminowej jest analogiczne, jak w przypadku zgłoszenia za pośrednictwem placówki POZ.
Uwaga! Mobilne punkty szczepień mogą świadczyć usługę tylko w wyjątkowych sytuacjach.
Fot. jcomp/ www.pl.freepik.com