17 lipca 2002 r., w siedzibie Toruńskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności w Toruniu zostały podpisane porozumienia dotyczące współdziałania miasta, powiatu toruńskiego i toruńskich służb ratowniczych w ramach Centrum.
Sygnatariuszami porozumień są: Prezydent Torunia - Wojciech Grochowski, Starosta Powiatu Toruńskiego - Eugeniusz Lewandowski, Komendant Miejski Policji w Toruniu - insp. Andrzej Fiałek, Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Toruniu - st. bryg. Lech Młodziankiewicz oraz Dyrektor Pogotowia Ratunkowego w Toruniu - Henryk Wróbel.
W uroczystość podpisania dokumentów wzięli także udział m.in. Komendant Wojewódzki Policji w Bydgoszczy mł. insp. Henryk Tokarski i Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej bryg. Krzysztof Kowalski.
Podpisane 17 lipca porozumienia regulują pod względem prawnym zasady wzajemnego współdziałania służb ratowniczych i samorządów - miejskiego i powiatowego w ramach Toruńskiego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności. Na mocy tych dokumentów, z chwilą uruchomienia Centrum znajdą się w nim stanowiska dyspozytorskie wszystkich trzech służb - Policji, Straży Pożarnej i Pogotowia Ratunkowego.
Pozwoli to spełnić podstawowe cele, jakie stawia przed sobą Toruńskie Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności: koordynację i integrację służb zapewniających bezpieczeństwo na terenie Powiatu Toruńskiego i Gminy Miasta Torunia, Poprawę i doskonalenie efektywności systemu ostrzegania i alarmowania, usprawnienie i doskonalenie systemu bezpieczeństwa powszechnego na terenie Gminy Miasta Torunia w warunkach normalnych i nadzwyczajnych - w sytuacji katastrofy, klęski żywiołowej oraz stanach zagrożenia państwa - w oparciu o koordynację i integrację działania służb ratowniczych.