Prezydent Torunia Wojciech Grochowski odebrał certyfikat jakości ISO 9001-2001, przyznany Urzędowi Miasta Torunia.
Certyfikat został wręczony prezydentowi Torunia przez dyrektora Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji Wojciecha Henrykowskiego, podczas uroczystej sesji Rady Miasta Torunia, 10 października 2002 r.
- Uzyskanie certyfikatu ISO jest dowodem na to, że w toruńskim urzędzie miasta spełnione zostały wszystkie wymagania stawiane przez normy europejskie dotyczące zarządzania jakością. Świadczy to o tym, że opracowane i wprowadzone do praktyki codziennej Procedury, Księga Jakości i inne dokumenty towarzyszące oraz system doskonalenia i kontroli gwarantują stały proces zwiększania jakości usług świadczonych przez Urząd - mówi prezydent Torunia Wojciech Grochowski.
- Jednocześnie otrzymanie certyfikatu ISO jest zobowiązaniem, że poziom obsługi nie tylko się nie pogorszy, ale że będzie stale podnoszony i jednakowy dla wszystkich interesantów. Sposób załatwiania spraw w Urzędzie Miasta da się opisać w formie określonych procedur. W ramach starań o ISO urzędnicy otrzymali jasną, precyzyjną informację, jakie są wobec nich wymagania i jaki powinien być standard świadczonych usług, a mieszkaniec - czego może oczekiwać od urzędnika i jaką ścieżkę postępowania musi przejść przy załatwianiu swojej sprawy. Posiadanie ISO ma także walor promocyjny, ponieważ jest to pozytywny sygnał dla inwestorów, że w tej instytucji mogą się spodziewać rzetelnej obsługi.
Starania o certyfikat dla Urzędu zapowiedziane w pierwszym wystąpieniu Prezydenta w końcu 1998 r. rozpoczęły się jesienią 1999 r., kiedy okazało się, że normy ISO - czyli model zarządzania według określonych standardów jakości, może być wprowadzany nie tylko w przedsiębiorstwach i zakładach przemysłowych, ale także w administracji publicznej. Na przełomie września i października 1999 roku zespół auditorów autoryzowanych przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji przeprowadził wstępny audit urzędu pod katem zarządzania i jakości organizacji pracy. Jego efektem było zakwalifikowanie toruńskiego magistratu do wdrożenia systemu. Przeprowadzono szkolenie władz miasta, kierowników wydziałów i biur, określono wytyczne i cele zarządzania przez jakość, sposoby i środki ich osiągnięcia. Powołano pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością, którym został Sekretarz Miasta Józef Ramlau, i zespół dokumentujący. Przeszkolono ok. 65% pracowników Urzędu, powołano zespół auditorów wewnętrznych do oceny ustanowionych i wdrożonych procesów w poszczególnych komórkach magistratu. W końcu przeprowadzono audit potwierdzający gotowość Urzędu do certyfikacji, a w kwietniu 2002 r. końcowy audit certyfikujący.
- Wprowadzenie ISO w Urzędzie pozwoliło nam m.in. zidentyfikować procesy tu zachodzące i na bieżąco je doskonalić – mówi prezydent Wojciech Grochowski. – Obecnie poprzez ankietę "Przyjazny urząd" zbieramy dodatkowe dane o potrzebach interesantów. Wprowadziliśmy też karty informacyjne dostępne w Urzędzie i na stronach internetowych, dzięki czemu forma informowania mieszkańców np. o należnych opłatach, niezbędnych dokumentach, miejscach, w których można załatwić daną sprawę, stała się przejrzysta i jasna. Wszystko po to, by torunianie i interesanci byli obsługiwani przez nas z najwyższą starannością.